Jako że pogoda za oknem jest wybitnie niezachęcająca do jakiejkolwiek aktywności, to pomyślałem, że i muzyka, jaką w tym tygodniu chcę się z Wami podzielić będzie inna niż zwykle. Wierni czytelnicy wiedzą, rzecz jasna, że lubię i regularnie słucham muzyki klasycznej. Niemniej, nie jest ona zbyt częstym gościem na łamach Antylogii. Dlaczego? Sam nie wiem. Ale dziś choć w małym stopniu postaram się te braki uzupełnić.
Płyta, o której chcę Wam dziś opowiedzieć, to jedna z tysięcy (a na pewno setek) interpretacji dzieła wybitnego rosyjskiego kompozytora, Modesta Musorgskiego. To konkretne, wydane w 1987 roku nagranie, jest wykonaniem "Obrazków z wystawy", dziesięcioczęściowego cyklu miniatur fortepianowych, przez Orkiestrę Symfoniczną z Montréalu, pod batutą wybitnego szwajcarskiego dyrygenta, Charles'a Dutoit.
Mimo że "Obrazki z wystawy" powstały jako utwory fortepianowe, to właśnie aranżacja na orkiestrę jest najbadziej spektakularna i majestatyczna. I tak wiele skojarzeń ze sobą niesie. Należy wspomnieć, że pierwsze trzy utwory nie pochodzą ze wspomnianego wyżej cyklu. A najbardziej z nich rozpoznawalny (na pewno już przy pierwszym odsłuchu to do Was dotrze), "A Night on the Bare Mountain", był niejednokrotnie interpretowany przez różnych progresywnych muzyków. Najtrafniej, według mnie, przez Par Lindh Project.
Skąd w ogóle Musorgski? Pamiętam do dziś, jak na lekcjach muzyki w szkole podstawowej nauczyciel (raczej bezskutecznie) próbował nas "osłuchać" z klasykami. Żebyśmy wiedzieli, choć zdawkowo, kto co skomponował i jak to w ogóle brzmi. I o ile raczej mu się to (temu nauczycielowi, znaczy się) nie udało, to Musorgski został ze mną do dziś. Utwór, który pan od muzyki nam zaprezentował to "Chatka na kurzej stopce (Baba Jaga)". Od razu spodobała mi się jego dynamika i tajemniczość. I jakże fantastycznie było kilka lat później odkryć, że pierwsze dźwięki tego utworu posłużyły za charakterystyczny riff kultowego już kawałka Samaela "Baphomet's Throne"! Tym sposobem tak sobie z panem Modestem Musorgskim i panami z Samaela trwamy do dziś...
Nie zamierzam interpretować poszczególnych części tego nagrania, bo nie widzę w tym sensu. No i, nie posiadając wykształcenia muzycznego, nie bardzo czuję się kompetentny, by rozwodzić się nad wirtuozerią (bądź nie) tej interpretacji. Mnie ona, jako miłośnika muzyki w ogóle, zwyczajnie zachwyca i od niemal trzydziestu lat relaksuje.
Nie namawiam Was do odsłuchiwania na siłę mojej dzisiejszej propozycji. Chciałem o niej napisać, bo muzyki klasycznej jest tu jak na lekarstwo, a przecież nigdy jej nie unikam i nie chciałbym, żeby Antylogia Mojej Muzyki była postrzegana jako wyłącznie metalowy blog. Jeżeli jednak lubicie czasem, zwłaszcza w niesprzyjających okolicznościach przyrody, dać się ponieść genialnie skomponowanej i fantastycznie zaaranżowanej muzyce klasycznej, to niełatwo będzie o lepszy wybór, niż właśnie "Obrazki z wystawy" Modesta Pietrowicza Musorgskiego.
1. Khovanshchina: Overture (Prelude) 5:35 2. A Night on the Bare Mountain 11:02 3. Russian Easter Festival, Overture, Op. 36 14:49 4. Pictures at an Exhibition: Promenade - The Gnome 3:58 5. Pictures at an Exhibition: Promenade - The Old Castle 5:50 6. Pictures at an Exhibition: Promenade - Tuileries 1:34 7. Pictures at an Exhibition: Bydlo - Promenade 3:26 8. Pictures at an Exhibition: Ballet of the Chickens in Their Shells 1:12 9. Pictures at an Exhibition: Samuel Goldenberg and Schmuyle 2:13 10. Pictures at an Exhibition: The Market-Place at Limoges 1:28 11. Pictures at an Exhibition: Catacombae - Cum mortus in lingua mortua 3:56 12. Pictures at an Exhibition: The Hut on Fowl's Legs (Baba-Yaga) 3:24 13. Pictures at an Exhibition: The Great Gate of Kiev 5:46
Gdy pisałem wcześniej o Cold Passion, wspomniałem, że poznałem ich przy okazji metalowego festiwalu Burza Mózgu w krakowskiej Rotundzie, jakieś sto lat temu. Pisałem też, że na tej samej imprezie wystąpił krakowski (a jakże!) zespół Atrophia Red Sun. Nadeszła zatem pora, by i o nich porozmawiać. Bo, myślę, że jest o czym. Nawet, jeżeli mówimy o nich tylko w kontekście jednego porządnego albumu, a takim niewątpliwie jest ‘Twisted Logic’. Od razu się przyznam, twórczość Atrophia Red Sun sprzed ‘Twisted Logic’ kojarzę mgliście, żeby nie powiedzieć – wcale. Ale pamiętam doskonale, że nigdy mi się nie podobała. Dopiero wydany w 2003 roku ‘Twisted Logic’ pozamiatał, powalił mnie i zahipnotyzował. Podobnie stało się niedawno z Decapitated – nie przepadałem za nimi specjalnie dopóki nie popełnili ‘Blood Mantra’, którą po prostu uwielbiam (nawet na koncert promujący płytę poszedłem!). Ale do rzeczy. ‘Twisted Logic’ to płyta niepozbawiona wad. Przede ws...
1. Delusions of Saviour 2. Repentless 3. Take Control 4. Vices 5. Cast the First Stone 6. When the Stillness Comes 7. Chasing Death 8. Implode 9. Piano Wire 10. Atrocity Vendor 11. You Against You 12. Pride in Prejudice Dawno już nie było żadnej Płyty Czytelnika. Na szczęście, niezawodny Antoni pośpieszył z pomocą i oto jest: najnowsze dzieło dinozaurów metalu. Płyta, płytą, ale sam dobór artysty jest dla mnie, jakby to powiedzieć, symboliczny. Dlaczego? Ano dlatego, że (co już pewnie nie raz wspominałem) miewam tak zwane metalowo-klasyczne faux pas. O co chodzi? Ano o to, że Slayera nigdy nie słuchałem (serio!), nigdy nie uważałem za filar metalu (naprawdę!), wreszcie, nigdy mnie absolutnie nie interesowali. Ani mnie ziębili, ani grzali. Takie tam (niemłode już) pitu pitu, które (nie mogę pojąć czemu?!) ma tak wielkie rzesze fanów. Ale stało się, płyta została rzucona, a ja muszę się rzetelnie do niej odnieść. Zatem, do dzieła.
1. Pozdrawiamy 2. Zerwali sieć 3. Jak husaria 4. Księgowy 5. Silnalina 6. MYWASWYNAS 7. Siódme 8. Mazanic 9. Iglo 10. Dziury po ospie 11. Imago Ostatnio Grzeg o rz podesłał mi nie jedną, a aż dwie pr opozy cje 'Płyty C zytelnika'. KSU już było, czas zat em na kolejny po lski zespół - Luxtorpedę i ich ostatni , ubiegłoroczny alb um 'MYWASWY NAS'. Jak si ę ta moja przygo da z nowym zespołem Li tzy skończyła, przekonacie się poni żej. Zapras z am Was do lekt ury, a Grzegorzowi r az jeszcze dziękuję z a prz esłan e propozycje.
Komentarze
Prześlij komentarz